Saveti

Miso pasta - svaki dan, za dobar dan!

Miso pasta - svaki dan, za dobar dan!

Šta je miso pasta?
Miso pasta je fermentisana sojina pasta koja se pravi od zrna soje, kao glavnog sastojka, od pirinča, vode i soli. Sastojci se mešaju i ostavljaju da fermentišu duže ili kraće, stvarajući različite tipove miso paste. Jedan od najvažnijih elemenata u procesu proizvodnje je kodži - Aspergillus Oryzae, starter za fermentaciju, probiotska gljivična kultura. Proizvodnja kvalitetne miso paste i kodžija je u Japanu dovedena do majstorskog nivoa (zrenje kodžija može trajati od par nedelja do nekoliko godina, kao i fermetacija miso paste). 

Istorija
Miso pasta je u Japan stigla iz Kine, pre čak 1300 godina i u prvo vreme koristili su je samo samuraji, kao svoje osnovno jelo, uz pirinač i povrće ili ribu. Miso se potom proširio čitavim Japanom kada su i seljaci počeli da sami za sebe proizvode domaći miso. U različitim regijama Japana proizvode se različite miso paste.

Tipovi miso paste
Miso se razvrstava u veliki broj tipova, u zavisnosti od tri odlike: satojaka, ukusa, boje.

Sastojci - U zavisnosti od toga da li se soji (samlevenim zrnima soje) dodaje kodži koji je razvijen na pirinču ili kodži razvijen na ječmu ili na zrnima soje razlikujemo: kome miso (miso sa pirinčanim kodžijem), mame miso (miso sa sojinim kodžijem), mugi miso (miso sa ječmenim kodžijem). Osnovni sastojak je uvek soja, samo kodži kultura koja se dodaje može biti pirinčana, ječmena, sojina.

Ukus - Miso može biti blag ili žestok, u zavisnosti od količine soli i kodžija koji je soji dodat.

Boja - Miso se deli na crveni, beli i svetli miso. Između postoji nebrojeno mnogo nijansi, ali ovo je osnovna podela. Boja misoa zavisi od vremena fermentacije, vrste soje, toga da li je soja kuvana ili parena, koliko kodžija se koristi u izradi miso paste, toga da li je miso mešan ili ne tokom fermentacije...
I kada je miso napravljen, spakovan i kada počenete da ga koristite, procesi se u njemu još nastavljaju (on obično postaje tamniji).

Zašto miso treba uvrstiti u ishranu?
Miso pasta je bogata visoko kvalitetnih proteinima. Ona sadrži i vitamine, amino kiseline, gvožđe, kalijum, magnezijum,dijetetska vlakna. Miso takođe sadrži saponine, izoflavonine, lecitin i kolin.

Analize pokazuju da miso sadrži enzime i bakterije koje značajno olakšavaju varenje i pomažu asimiliciju hranljivih sastojaka u organizmu.

U toku dugog procesa fermentacije sojina zrna se razlažu sve do kratkih lanaca amino kiselina - peptida. Peptidi su neophodni u brojnim ključnim procesima u organizmu, a u samoj soji oni nisu prisutni, u soja sosu ima ih u malim količinama. U misou, ima ih obilje. Delimično razloženi proteini kojima je miso bogat su ključ njegove hranljivosti.

Korišćenje miso paste preporučuje se:

  • kao pomoćno lekovito sredstvo u prevenciji kancera
  • za snižavanje krvnog pritiska
  • jer štiti zdravlje srca
  • zbog detoksifikujućih svojstava
  • kao pomoć radu jetre
  • kao pomoć varenju
  • kao pomoć radu mozga i nervnog sistema
  • utiče na smanjenje gojaznosti
  • sprečava opstipaciju.

Kako koristiti miso pastu?
Vrlo jednostavno. :)
Miso pastu je moguće koristiti i kao dodatak sosevima, pečenom mesu ili grilovanom povrću, raznim jelima.