Početna strana > Zanimljivosti > Korisni saveti za leto

Korisni saveti za leto

Korisni saveti za leto

 

Ritam leta

Leto je period raskoši, raskošnog razvoja i rasta.

Istočnjaci savetuju da se u toku leta, kako bismo bili u harmoniji sa prirodnim ritmovima, budimo rano i rano započnemo dan kako bismo se ispunili sunčevom energijom, upravo kao što to čine biljke u vrtovima. U toku leta treba raditi, igrati se, putovati, biti radostan, otkrivati i rasti. Treba biti otvoren prema ljudima oko sebe, biti darežljiv i nesebičan, davati. Istovremeno, treba se otvoriti prema obilju koje susrećemo u spoljnom svetu, treba pustiti da ono u nas uđe i da nas obogati.

U uređenju stanova i pri ukrašavanju stola za kojim jedemo treba koristiti cveće, voće i tkanine živih boja. Tokom leta uživajte u otkrivanju i stvaranju divnih, sočnih, bogatih obroka, zadivljujućih boja i očaravajućih ukusa. Neka vas priroda inspiriše: na sve načine uživajte u mirisima i ukusima. Kada god je to moguće poslužite hranu na terasi, u bašti ili pođite na piknik.

Kada pripremate hranu obrađujte je kratko, na visokoj temperaturi ili je kuvajte, takođe što kraće, na pari. Vrućih dana jedite manje i jedite lakšu hranu: to je prirodna, zdrava praksa koju lako zaboravljamo kada ne obraćamo pažnju i kada se ne menjamo u skladu sa prirodnim ritmovima.

Koristite manje soli, a što više vode. Znojenjem gubimo minerale i ulja, a njihov manjak u organizmu izaziva osećaj slabosti ukoliko ih ishranom ne nadomestimo.

Da bismo se osećali dobro u toku velikih vrućina treba da unosimo dosta tečnosti i treba da se tuširamo, kada je to moguće. Tuširajte se toplom vodom jer, ma kako vam to u prvi mah čudno izgledalo, tuširanje toplom vodom u vrelim danima ima bolji efekat na organizam nego tuširanje hladnom vodom. Tuširanje toplom vodom izaziva naglo znojenje kojim se telo oslobađa akumulirane suvišne toplote koja nam pravi problem. Nakon ovakvog tuširanja dugo ćete se osećati rashlađeno i izbalansirano.

U toku letnjih vrućina nije dobro unositi ni velike količine hladnih napitaka i jela jer ona slabe rad organa za varenje, hlade ,digestivnu vatru’. Hladnoća uzrokuje grčenje tela, na svim nivoima. Ona ne dopušta da znoj, vlaga, toplota izađu iz tela, već ih u telu zarobljava. Ledena pića i sladoledi izazivaju kontrakcije stomaka i zaustavljaju varenje, te ih je bolje izbegavati.

Od začina u toku vrelih dana najprikladniji su ljuti začini jer upravo oni ,teraju’ suvišnu unutrašnju toplotu napolje. Crveni i zeleni biber, kajenska paprika, sveži đumbir (nesušeni), ren i crni biber su idelani za ovu svrhu. Ipak, ukoliko ih previše konzumiramo doći će do slabljenja i gubljenja energije. Uostalom svako prekomerno konzumiranje neke vrste namirnica dovodi do gubljenja balansa.

                   (saveti preuzeti iz knjige Healing with whole foods – oriental tradition and modern nutrition)

 

Preporučujemo

 

Salate, krastavac, sojine klice, klice lucerke i drugih mahunarki, voće i čajevi od cveća i listića (hrizantema, menta, kamilica...).

 

Teška hrana u toku vrućih dana izaziva klonulost (meso, jaja, višak orašastih proizvoda, semenja...). Koristite tofu i soju umesto mesa.

 

Mungo pasulj (zelena soja) – konzumirati supe ili čajeve pripremljene od mungo pasulja.

 

Od voća u toku leta najbolje je jesti jabuke, lubenice, limun...

 

Srce

Element Vatre vlada najtoplijim godišnjim dobom. Element Vatre je i vladar srca i creva (mesta ,digestivne vatre’). U orijentalnoj medicini pod ,srcem’ se podrazumeva i sam organ srce, ali i srce kao centar umnih i emotivnih aktivnosti. Po orijentlanoj medicini srce ne samo da reguliše protok krvi kroz organizam, već kontroliše i svest, duh, memoriju i sveukupno ,udomljuje’ um. Srce je, uz jetru, povezano sa funkcijama nervnog sistema i mozga.

Za sve one koji imaju problema sa srcem i njegovim funkcijama leto je idealan period da se pristupi procesu izlečenja.

Simptomi neuravnoteženosti funkcija srca:

-         haotičan i zbunjen duh

-         preterani smeh ili odsustvo smeha

-         rumeno ili veoma bledo lice

-         problemi sa govorom (mucanje, preterana govorljivost, praznoslovlje, zbunjen govor)

-         depresija

-         mentalne bolesti

-         gubitak memorije

-         slaba cirkulacija

-         slabost duha

-         otpor prema toplini

 

Stanje srca je usko povezano sa stanjem krvi, a proizvodnja krvi je vezana za rad slezine i pankreasa.

 

Namirnice koje pozitivno utiču na uravnotežavanje funkcija srca:

kukuruz u svim oblicima

smeđi pirinač (nežno ali duboko smiruje i fokusira rad srca)

ovas

sve pečurke, reiši pečurke (direktno hrane srce i smiruju um)

zelena magma (napitak)

celer (salate, sok)

voće: dudinje (smiruju um, za nesanicu, jačaju memoriju, za edeme (zadržavanje vode u organizmu usled loše cirkulacije i lošeg rada srca)), limun

bosiljak (kao začin ili kao čaj)

mirođija (kao začin ili kao čaj)

kamilica

mačija metvica

 

Sva hrana gorkastog ukusa posebno pogoduje dobrom radu srca zato što fizički čisti srce i arterije od nepotrebnih naslaga, ovakva hrana istovremeno pogoduje i radu jetre, pokreće jetru, a samim tim stvara se i više energije za srce. Mentalna depesija vezuje se za stagnaciju jetre.

 

žito, pirinač i njihove klice i ljuska (mekinje) = integralno žito i pirinač

B vitamini iz klica i mekinja se najčešće odstranjuju iz žita zato što upravo oni ubrzavaju proces užegnuća brašna. Integralno brašno sadrži klice i mekinje ali ga je zato veoma bitno koristiti sveže, jer brže užegne.

B vitamini hrane i nervni sistem.

 

Magnezijum u hrani ima lekovito delovanje na srce, ali se u procesu prerade namirnica često mlevenjem izgubi. Magnezijum ima važnu ulogu u metabolizmu kalcijuma. On omogućava da kalcijum previlno deluje u tkivima srca i nerava. Magnezijum ima ulogu i u kontroli aminokiselina koje su odgovorne za osećaj uznemirenosti. Magnezijum je na centralnom mestu u svakom molekulu hlorofila, te ga pronalazimo u zelenoj hrani. (Molekul hlorofila, koji nalazimo u biljkama, izgleda identično kao molekul hemoglobina, samo što u hemoglobinu na centralnom mestu nalazimo gvožđe.)

salate

kupus

krastavac

kuzu koren

jabuke

mikroalge

jabukovo sirće

 

Bilo koju od ovih namirnica gorkastog ukusa treba koristiti u svakom od obroka, a naročito u periodu lošeg raspoloženja, depresije, očaja. Na primer, jednu kašičicu sirćeta pomešati sa čašom vode i piti tri puta na dan.