Početna strana > Makrobiotika i menopauza

Makrobiotika i menopauza

U ženskoj prirodi je da se mnogo više brine o drugima nego o sebi. Godinama su potrebe dece i ostalih članova porodice prioritet u ženinom životu, a njene lične potrebe, interesovanja i ljubavi ostavljaju se sa strane.

Vreme menopauze je vreme da žena nauči da se okrene sebi, i to u cilju nastavka sopstvenog rasta, sopstvene individuacije. To je upravo pravo vreme koje ženi može doneti mudrost i harmoniju.

Da bi se taj proces pokrenuo telo mudro usporava proces proizvodnje hormona koji su bili potrebni za reprodukciju - estrogena, progesterona i testosterona. Ovaj proces je sasvim bezbolan i prirodan ukoliko je telo u balansu i zdravlju.


Jin i jang
U makrobiotici se ovaj proces posmatra kroz balans jina i janga. Ako predstavimo telo kao zemlju, onda je jin - voda, a jang - sunce i vitalna energija či - vodena para koja se pretvara u kišu. Ako je sve u balansu stvara se kruženje koje vlaži i hrani zemlju tj. telo.

Kako starimo polako se iscrpljuje voda i isušuje zemlja. Koliko će se vode iscrpeti zavisi od naše ishrane, načina života i gena. Usled iscrpljivanja vode (jina) i pored toga što sunce (jang) greje nema dovoljno vodene pare a time ni dovoljno kiše (čija) da nahrani i ovlaži zemlju – naše telo.

Višak janga izaziva osećaj toplote (valunge) a nedostatak jina isušenje kože, očiju, polnih organa.

Dalja neravnoteža može uticati na poremećaje srca, nemir i nesanicu. Ako višak toplote dospe u krv dolazi do obilnih menstruacija.

Stagnacija vitalne energije manifestuje se bolovima po telu, kao i kroz ćudljivost i emocionalnu nestabilnost.




Kako se vratiti u balans?

Ishranom je najjednostavnije dovesti u balans jin i jang.


Šta ne jesti?

  • Sve namirnice koje stvaraju toplotu treba smanjiti ili jedan period izbaciti iz upotrebe.
  • Kofein, alkohol, rafinirani šećer, konzervansi, mesa u kojima ima hormona, sva jako začinjena jela, masna i pržena hrana dovode do iscrpljivanja jina – vlage.
  • Ne koristi se presna – sirova hrana jer za njeno varenje telu potrebna velika energija čime se podspešuje vatra – telo se greje i time se stanje samo pogoršava.
  • Hladna hrana u stvari ne hladi telo na uravnotežen način, nego pravi stagnaciju životne energije - čija, i time opet dovodi do neravnoteže.


Šta jesti?

  • Namirnice koje natapaju i hlade organizam.
  • Jela treba kraće kuvati.
  • Ono što na zdraviji način hladi telo su manje količine voća i to dinja, lubenica, jabuka, crno groždje
  • Sve klice mahunarki, posebno alfa- alfa (Medicago sattiva) koja sadrži veliku količinu bioflavonoida - supstancu koja puni receptore u ćelijama, i tako sprečava preterano vezivanje estrogena. U manjim količinama bioflavonoide imaju još trešnje, borovnice, kupine i integralne žitarice.
  • Namirnica koja ima poseban značaj za zdravlje žene je soja.



Zašto baš soja ?
Soja je lekovita biljka za žene u menopauzi. Može se koristiti kao sigurna hormonska terapija u menopauzi i to bez ikakvih štetnih posledica. Soja sadrži fitoestrogene i izoflavon, belančevine koje imaju izuzetan uticaj na zdravlje žene. Stotine ozbiljnih istraživanja su već dokazala da je upotreba soje dovela do povlačenja simptoma vrućine, smanjenja gubitka kalcijuma preko bubrega, smanjenje masnog tkiva kod žena u menopauzi, smanjenja rizika karcinoma dojke i raka endometrija.


Za razliku od estrogena soja poboljšava stvaranje osteokalcina – supstance koja učestvuje u stvaranju kostiju. Istraživanja su pokazala da soja uspešno zaustavlja upalne procese ulceroznog kolitisa i Kronove bolesti.

Postoje čitave studije o uticaju soje na porast HDL dobrog holesterola i smanjenje LDL lošeg holesterola. Te studije su pokazale da belančevine soje smanjuju rizik od bolesti koronarnih arterija tako da je 1999. godine Amerika priznala kroz obavezno osiguranje i ovaj vid lečenja.

Soja mora biti uvek termički obradjena jer se na taj način neutrališu otrovne supstance kojih u soji ima u tragovima. Interesantno je i da su se mnogo bolji rezultati u ispitivanjima dobili kod primene soje kao celovitog proizvoda naspram preparata koji su sadržavali izdvojene supstance soje.

Količine koje se preporučuju radi postizanja lekovitog efekta su:

  • 1  šolja sojinog mleka ili jogurta ili
  • ½ šolje tofua  ili
  • ½ šolje zelene soje kuvane  ili
  • 3 šake pečenih zrna soje.


Koje su još preporuke?
Inače, makrobiotika preporučuje standardnu makrobiotičku ishranu sa integralnim žitaricama, mahunarkama, raznovrsnim povrćem, morskim algama, sojom i povremeno belom ribom.

Obroci se ne smeju preskakati radi redukcije težine. Time se još više usporava metabolizam. Treba jesti od tri do pet manjih obroka. Probava i metabolizam su najaktivniji od 12 do 14 č i tada se hrana ne taloži u depoe već se lepo vari i koristi. U 16 č dolazi do pada šećera i seratonina i tada je jako važno da se nešto pojede, ako se propusti onda se često kreće sa jelom u 18 č i ne završava sve do kasnih sati. Održati zdravo i vitko telo u menopauzi je od životne važnosti.

Menopauza može biti pravi trenutak i izazov da svoj život dovedemo u sklad sa stvarnim unutrašnjim potrebama. Moramo biti svesni da treba da se menjamo i time utičemo na naše živote. Ponekada slepo predavanje u nečije ruke može da uskrati mogućnost tela i prirode da iskažu svoju ogromnu mudrost i dovedu nas do stanja na koje smo tako dugo čekale, osećaj ispunjenosti i istinskog zadovoljstva. Učinimo da upravo menopauza bude početak možda najlepšeg perioda u našem životu, vreme za nas i za sve ono lepo oko nas i u nama.

 
S ljubavlju od nas za vas iz Bio špajza
Nada Mišković