Početna strana > Video > Semenke i gomašio

Semenke i gomašio



Govori: Nada Mišković, nutricionista

Vreme trajanja: 9:05 min

Potrebne sastojke možete kupiti i u našoj Internet prodavnici:

•sastojci (gomašio):
18 kašika susama, 1 kašika morske soli, alge vakame (po želji).

Semenke su jako važne u zdravoj ishrani i često su deo makrobiotičkih obroka. Obično se kombinuju sa žitaricama.
Daju jelima lep, hrskav ukus, ali su još važnije zbog svoje hranljivosti: sadrže vitamin E i nezasićene masne kiseline. Nezasićene masne kiseline važne su za naše vene, za ceo sisem za cirkulaciju koji održavaju elastičnim.
Zasićene masne kiseline se često nalaze u margarinu, u uljima i imaju čitav niz odlika koje su štetne po zdravlje: talože se na zidovima krvnih sudova i dovode do ateroskleroze, sužavanja krvnih sudova. Zatim krv slabije prolazi kroz telo, slabije hrani ćelije i tako ceo organizam trpi i ide ka stanju bolesti. Kaže se "Koliko su nam mladi krni sudovi toliko smo i mi mladi".

•način pripreme:
Sada ćemo Vam opisati dva načina da semenke u maksimalno hranljivom stanju postanu deo Vaše ishrane.

Jedan od jednostavnih načina da nam semenke budu svakodnevno na meniju jeste da napravimo gomašio.
Susam, posebno poznat po sadržaju nezasićenih masnih kiselina, je osnovni sastojak za gomašio. Susamovo ulje je jedno od najhranljivijih ulja koja se koriste u ishrani. Koristićemo i semenke od bundeve, koje su naročito blagotvorne za sve probleme prostate (oko pola šoljice semenki bundeve dnevno se preporučuju muškarcima, a naročito muškarcima u poznijem životnom dobu). Tu su i semenke suncokreta, i njih ćemo tostirati. Uz semenke u gomašio možemo dodati i morske alge. Alge treba 5 do 7 minuta tostirati u rerni na 200 stepeni, one će postati prhke. Alge  se u gomašio dodaju zato što obiluju mikroelementima.

Gomašio se pravi od soli i od susama.
Susam se prvo opere, u situ, i procedi. Zatim se susam tostira: šerpa od rostfraja ili tuča (bitno je da ima debelo dno) se zagreje i u nju se doda susam, oko dvadeset minuta se na laganoj vatri tostira susam. Susam je tostiran kada semenku možete laganim pritiskom između prstiju da stisnete i ona pukne. Pri tom osetićete divan miris.
Alge se kratko tostiraju u rerni.
Kada su susamove semenke tostirane, tostiramo i so (na isti način ali kraće).
Tostiran susam i so stavite u suribači avan i zdrobite ga tako da oko polovine semenki puknu (ostale semenke neka slobodno ostanu cele). Susam ima veliku količinu klacijuma i to posebno u kombinaciji sa morskim algama. Dodajte vakame alge.

Na vrlo sličan način možemo obraditi i druge semenke. Tostirajte smenke suncokreta, bundeve... pažljivo, tako da dobiju zlatnu boju i zamirišu. Zatim ih prelijte sa malo tamari sosa i čuvajte u dobro zatvorenoj tegli.
I tamari i tostirane semenke treba konzumirati u par nedelja nakon pripreme. Gomašio držite u frižideru. Ovako pripremljene semenke posipajte preko žitarica.